Daca ai o proprietate pe care vrei sa o vinzi, iar cumparatorul doreste sa o achizitioneze prin intermediul unui credit ipotecar sau a unui credit Prima/Noua Casa, exista cateva etape importante care trebuie parcurse.
1. Semnarea antecontractului
Semnarea antecontractului se face la notar in urma unei programari. Pentru programare va trebui sa contactezi notarul telefonic sau prin email pentru a cadea de comun acord asupra datei la care urmeaza sa se semneze actul. Vei avea nevoie de urmatoarele documente pe care sa le trimit scanate sau pozate prin email:
- Carte Funciara sau Act de dobandire (contract de vanzare-cumparare, contract succesiune, mostenire, etc);
- Buletin vanzator, buletin cumparator. In cazul in care esti casatorit(a) sunt necesare si buletinele sotului/sotiei si certificatele de casatorie;
- Detaliile tranzactiei (tip act - contract sau antecontract, pret vanzare, metoda de plata, valuta in care se face plata, detalii avans oferit, termen de eliberare proprietate).
Antecontractul are ca scop incasarea unui avans pentru a securiza tranzactia pentru perioada in care banca va pregati dosarul de creditare pentru client. Totodata, astfel se pune in scris intelegerea stabilita astfel incat sa nu poata aparea modificari fata de acordul initial la care ai ajuns alaturi de cumparator. La momentul semnarii antecontractului vei avea de urmatoarele acte in original:
- Carte Funciara de informare (o comanda notarul in baza actelor trimise pentru programare);
- Buletinele cumparatorilor si ale vanzatorilor + certificatele de casatorie/divort;
- Actul de dobandire (contract de vanzare-cumparare, contract succesiune, mostenire etc);
- Avansul:
- Vanzator Persoana Fizica:
- pana in 50.000 lei se pot oferi in numerar;
- peste 50.000 lei obligatoriu prin transfer bancar. Transferul se face dupa semnarea antecontractului printr-un Ordin de Plata la sediul bancii unde are contul cumparatorul sau prin Internet Banking.
- Vanzator Persoana Juridica:
- pana in 5.000 lei se pot oferi in numerar;
- peste 5.000 lei obligatoriu prin transfer bancar. Transferul se face dupa semnarea antecontractului printr-un Ordin de Plata la sediul bancii unde are contul cumparatorul sau prin Internet Banking.
2. Evaluarea proprietatii
O a doua etapa importanta consta in evaluarea proprietatii. Aceasta este facuta de catre un evaluator acreditat si agreat de catre banca. Practic, ei vin la proprietate pentru a certifica faptul ca ce apare in acte coincide cu realitatea si pentru a evalua eventualele dotari ale proprietatii (parcari, boxe, mobila, electrocasnice). Acesta le pozeaza si creeaza un dosar de evaluare pe care il transmite mai departe bancii. Ulterior, dosarul respectiv este verificat de catre departamentul de evaluare al bancii si este data o valoare finala pentru proprietate.
3. Semnarea contractului autentic de vanzare - cumparare
In momentul in care este finalizata evaluarea proprietatii se poate semna si contractul autentic de vanzare – cumparare.
In cazul in care evaluarea nu a fost acceptata la suma solicitata, exista doua variante:
- Suplimentarea avansului cu valoarea necesara pentru a se ajunge la suma stipulata in antecontract;
- Renuntarea la tranzactie:
- Cu daune - Se retine o parte din avans sau tot avansul, in functie de intelegerea avuta cu clientul cumparator;
- Fara daune - Partile se repun in stadiul initial si se returneaza avansul integral fara a se retine nici un fel de suma cu titlu de daune.